Authentiek Grieks
In het formulier zijn velden niet ingevuld, die verplicht zijn.

Zo voorkom je een tekort aan calcium en vitamine D

Een vitamine waar veel mensen snel een tekort aan krijgen is vitamine D, de vitamine die ervoor zorgt dat je lichaam calcium goed opneemt.

Zo voorkom je een tekort aan calcium en vitamine D

Van vitamines hebben we maar heel kleine beetjes nodig. Maar de meeste vitamines maakt ons lichaam niet of onvoldoende zelf aan, dus moeten we die voor een groot deel uit onze voeding halen. Een vitamine waar veel mensen snel een tekort aan krijgen is vitamine D, de vitamine die ervoor zorgt dat je lichaam calcium goed opneemt. Vitamine D speelt ook een rol bij een goede werking van het immuunsysteem. Zo voorkom je een tekort aan vitamine D en calcium.

Calcium

Calcium is een mineraal. Je hebt calcium nodig voor de opbouw en het onderhoud van je botten en je gebit. Calcium draagt ook bij aan een normale werking van je spieren en ondersteunt je energieniveau, spijsvertering en bloedstolling. Als je niet genoeg calcium binnenkrijgt, kan je lichaam calcium uit je botten halen. Bij een ernstig en langdurig tekort kunnen zo je botten verzwakken en loop je meer risico op botbreuken.

Calcium in zuivelproducten

Ons lichaam kan zelf geen calcium aanmaken. Dus moeten we het halen uit voeding. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium voor mannen tussen de 29 en 69 jaar en voor vrouwen tussen de 25 en 50 jaar is 950 milligram, wat neerkomt op 4 à 5 glazen melk. Calcium zit niet alleen in melk, maar ook in melkproducten als kaas. In kleinere hoeveelheden zit het ook in noten, peulvruchten en groene bladgroenten. Om ervoor te zorgen dat je darmen calcium goed opnemen en het in de botten wordt vastgelegd, heb je vitamine D nodig.

Vitamine D

Vitamine D stimuleert de opname van calcium in het lichaam. Belangrijk dus, om deze vitamine in voldoende mate binnen te krijgen. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram, alleen mensen van boven de 70 hebben 20 microgram per dag nodig. Vitamine D is ook extra belangrijk als je zwanger bent. Je haalt vitamine D uit zonlicht en voeding. Onder invloed van ultraviolette straling maak je vitamine D aan in je huid. Elke dag minstens 15 minuten zonlicht op je handen en gezicht is meestal genoeg. 

Als zonlicht niet volstaat, zorg er dan voor dat je het extra binnenkrijgt via je voeding. Vitamine D zit in vetrijke, dierlijke voeding zoals vis (sardines, haring, zalm of makreel), vlees, lever en soms in kaas en volle melk. Je kunt ook vitamine D-supplementen innemen om aan je dagelijkse behoefte te komen. Neem dan niet meer dan 100% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid), want een teveel aan vitamine D is niet goed.

Ontdek nu ons Griekse assortiment!

Waan je meteen in Griekenland met de producten van Salakis.

Ontdek alle producten

Classic Greek Feta 150G

Bio Feta Kaas 150G

Tzatziki 200G

Goat Cheese 125G

Halloumi 200G

Classic Greek Feta 125G