Authentiek Grieks
In het formulier zijn velden niet ingevuld, die verplicht zijn.

Vegetariër? Zo krijg je de juiste voedingsstoffen binnen

Als vegetariër of flexitariër kun je natuurlijk met minder of zelfs zonder vlees net zo gezond leven. Zo krijg je de juiste voedingsstoffen binnen.

Vegetariër? Zo krijg je de juiste voedingsstoffen binnen

Als vegetariër of flexitariër kun je natuurlijk met minder of zelfs zonder vlees net zo gezond leven. Als je maar andere producten kiest waar je voldoende eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 uit haalt. Zoals eieren, peulvruchten, noten, groenten, graanproducten en zuivel. Zo krijg je voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen. Een diëtist kan je daarbij helpen.

Vegetarisch, veganistisch of flexitarisch?

Volgens het Voedingscentrum eet naar schatting 5% van de Nederlanders vegetarisch. Flexitariërs zijn er meer: bijna 90% van de Nederlanders eet regelmatig minimaal één dag in de week geen vlees en 55% eet 3 dagen of meer geen vlees bij de warme maaltijd. Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen melk of eieren.

Voedingsstoffen zonder vlees

Het Voedingscentrum adviseert vegetariërs om de volgende producten op hun dieet te zetten om een tekort aan eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 te voorkomen:

  • ei 
  • peulvruchten
  • sojaproducten
  • noten 
  • zaden en pitten 
  • groente
  • brood en andere graanproducten 
  • zuivelproducten

Vitamine B12

Als je helemaal geen dierlijke producten eet, kun je veel van de belangrijke voedingsstoffen toch nog halen uit andere producten. Behalve vitamine B12. Die vitamine zit alleen in dierlijke producten. Vitamine B12 zorgt ervoor dat je lichaam rode bloedlichamen aanmaakt en je zenuwstelsel goed werkt. Belangrijk dus. Ben je vegetariër en eet of drink je ook weinig of geen zuivel? Dan is het advies om een vitamine B12-supplement te gebruiken, zodat je toch aan deze belangrijke vitaminen komt.

Vegetarisch verantwoorde kaas

De meeste vegetariërs eten wel eieren en zuivelproducten, zoals kaas. Met kaas kom je aan belangrijke goede voedingsstoffen. Maar is kaas wel helemaal vegetarisch verantwoord? Daarover wordt weleens getwist. Voor het maken van kaas is stremsel nodig, dat ervoor zorgt dat de melk verdikt. Oorspronkelijk is stremsel een dierlijk product: het komt uit de lebmaag van pasgeboren kalfjes, omdat alleen zij dat enzym aanmaken. Salakis kiest met haar kazen voor het plantaardig alternatief: microbieel stremsel. Gemaakt van micro-organismen, dus 100% vegetarisch!

Ontdek nu ons Griekse assortiment!

Waan je meteen in Griekenland met de producten van Salakis.

Ontdek alle producten

Classic Greek Feta 150G

Bio Feta Kaas 150G

Tzatziki 200G

Goat Cheese 125G

Halloumi 200G

Classic Greek Feta 125G